onsdag 9 juli 2008

Pensionssystemet behöver reformeras

Paradoxalt nog har jag intresserats av pensionssystemet trots min föga ålder, detta beror på att jag dagligen jobbar med det. Jag är försäljare av en PPM-förvaltningstjänst och har därmed fått en stor insikt i pensionssystemet. Detta system är dåligt och bör förändras.

18,5% av ens bruttolön går till den allmänna pensionen, detta är oerhört stod andel och denna bör minskas, dessutom har sparandet oerhört dålig avkastning (om man bortser från den lilla PPM-delen) vilket gör att man får en mycket mindre pension än vad man egentligen skulle kunna ha fått, dessutom är det inte rätt att staten tvingar dess medborgare att spara onödigt mycket till pensionen, vill man ha högre pension får man faktiskt ta och spara privat.

Men absolut största felet med den allmänna pensionen är framförallt att det är inte individen själv som bestämmer var ens pengar ska vara placerade, detta strider totalt mot min liberala syn och det är det absolut största problemet med pensionssystemet.

En annan väldigt stor orättvisa i pensionssystemet är arvsvinsten, detta innebär att om man skulle dö innan man hunnit ta ut sina pengar så går ens pengar till de övriga spararna i ens egen årskull (det finns dock ovanliga undantag inom PPM). Denna tanke är väldigt fin, men nere på gräsrotsnivå är den förkastlig. Om man jobbar och sliter hela livet, får ihop till en god pension och sedan inte hinner ta ut den, är det då rättvist att dessa pengar på ett kollektivistiskt sätt delas ut till andra? Nej, pengarna ska betraktas som om de är individens och ska stanna inom familjen.

Inga kommentarer: