torsdag 10 juli 2008

"En ära att betala skatt"

En ganska lång tid har jag tänkt att skriva om detta här, men det har inte blivit av fram tills nu. För ett par månader sedan då jag skrev ett samhällsarbete och intervjuade ett par SSU:are (Johan Büser och Malin Rosvall) inom sakpolitiska och ideologiska frågor.

Inom skattepolitiken rådde givetvis totalt skiljda åsikter, jag frågade dem hur och varför progressiv skatt och enorma skatter kunde rättfärdigas. Svaret blev självklart ”de som har mer kan betala mer”, men en motfråga som jag ställde var ”men är det inte orättvist att andelsmässigt ta mer av rika än de som har mindre”. Svaret jag fick var ”Det är en ära att betala skatt.”.

Frågan som de borde ställa sig själva till detta är; om det nu är en ära att betala skatt, är det då nödvändigt att tvinga folk göra det? Inget tvång skulle väl behövas om det nu är som de säger? Det blir ju mycket rättvisare om de som vill betala skatt kan göra och de som inte vill kan slippa enligt den åsikten? Eller? Rätta mig om jag har fel.

Inga kommentarer: