måndag 20 oktober 2008

Angående biståndet

Idag när jag var ute och gick tänkte jag på biståndet och de olika infallsvinklarna från de olika stora ideologierna, anledningen till att jag gjorde detta var för att min klass skrev ett prov om det på samhällskunskapen i ettan för ett knappt år sedan.

Hur som helst, det jag kom fram till är att man helt och hållet bör avskaffa biståndet. Varför då? Liberala skattesänkningar är långt mycket viktigare än påtvingad "solidarisk" omfördelning. De flesta människors reaktion på detta är förmodligen att biståndet kommer att försvinna om man gör på detta sätt, det kan jag förstå att folk tänker men om det nu försvinner så är det det som folk vill.

Låt mig ta ett exempel, ca 3000 kr av det du betalar i skatt går till bistånd (nej jag vet inte hur stor siffran är men tar den som exempel), denna skatt är påtvingad och du kan inte heller påverkar var biståndet ska gå. Man tar bort biståndet och får 3000 kr i skattesänkning istället bra eller hur? Nu kan man ju om man tycker det är så viktigt med bistånd skänka de 3000 kronorna till bistånd istället och dessutom bestämma vart de ska, detta kommer i så fall leda till konkurrens mellan biståndsorganisationerna, valfrihet och framförallt - riktig opåtvingad solidaritet.

Många vänstermänniskor säger säkert att biståndet totalt skulle minska vilket skulle vara möjligt, men vad ger en eventuell vänstermajoritet rätten att tvinga minoriteten till något man inte vill? Tycker man att bistånd är viktigt är det ens egens ansvar att se till att det blir bistånd!

Jag kan ju själv tillägga att jag inte hade haft något problem med att skänka pengar, investera pengar eller köpa något som bistånd men om det kommer påtvingat ovanifrån blir jag rasande.

Inga kommentarer: