söndag 17 augusti 2008

Västtrafik behöver konkurrens!

Som alla kära Göteborgare känner till är Västtraf(g)ik inte särskilt mycket man att han, ständigt försenade spårvagnar och bussar och det är inte heller allt för ovanligt att turer ställs in helt och hållet, om det inte var nog med det så var det ju diskussion om luftkonditionering på bussarna och spårvagnarna då det var väldigt varmt för några veckor sedan.

Men vad som hände mig igår tog ändå priset, jag skulle ta buss 50 mot Frölunda Torg, jag var på hållplatsen i god tid, men den körde bara förbi, anledningen tycks ha varit att den var för full. Man undrar ju vad trafikledningen tänker med, att köra normalt trots att det är kulturkalaset och att Liseberg stängde då....

Inte nog med detta (nu ska jag gå tillbaka till luftkonidtioneringen), Lars-Börje Björfjäll, VD för Göteborgs Spårvägar sa i en artikel som utkom dagen efter ovannämnda artikel att han inte visste om att det fungerar med AC. Hallå eller!? Hur i helvete (ursäkta grova språkbruket men jag är upprörd) kan en sådan idiot vara VD för ett så stort bolag med så stort ansvar över folks vardag!? Hade detta bolaget varit privat och konkurrensutsatt skulle detta vara förödande. I dagsläget finns det bara 3 alternativ, att cykla vilket är jobbigt om det är kallt eller mörkt, dessutom måste man ha ganska nära till centrum, utöver det är cykelvägarna i Göteborg ett skämt. Alternativ två är att åka taxi, det är dock väldigt dyrt vilket gör det uteslutet nästan direkt. Alnterativ tre blir att åka egen bil, det är dock miljöovänligt och för dyrt för de flesta.

Det enda ordentliga alternativet för de allra flesta är då Västtrafik, som behandlar sina kunder som skit. Västtrafik behöver konkurrensutsättas och det nu!

För övrigt flyttar jag till Belgien på torsdag.

Inga kommentarer: