lördag 30 augusti 2008

Flygskatt

I morses bokade min pappa flygbiljetterna för mitt hembesök över jul och nyår. Han vidarebefodrade bekräftelsen och i denna stod det bl.a:

Flygpris: 680,00 kr
Flygskatt: 365,00 kr
Övrigt: 0,00 kr
Totalt: 1045,00 kr

Det jag tänker på är flygskatten, som varje gång gör mig lika irriterad. Varför ska man beskatta ett visst transportsätt bara för att det i nuläget råkar vara ett smutsigt alternativ? Jag är för skatter på utsläpp och jag är ännu mer för utsläppshandel men att något beskattas på detta sätt är bara begfängt.

Hur mycket skulle flygbolagen tjäna om de flög bränslesnålare om det ändå inte är bränslet som beskattas? Varför skulle företag vilja utveckla miljövänliga bränslen om de ändå beskattas på samma sätt som de fossila bränslena?

Inga kommentarer: