onsdag 28 november 2007

Frankrike, ett enigma av intryck!

Nu har jag varit i Frankrike i 3 dagar och otroligt mycket har haent. Framforallt pa den sprokliga fronten, jag talar naestan flytande franska nu och jag gor enorma framsteg varje dag.

Men det aer so mycket annat aen sproket jag har att tala om, framforallt vill jag popeka att vi har en hel del att laera oss av fransoserna, aeven om i stort sett hela tiden ses som ett foredome for dem.

Till en borjan; kollektivtrafiken! Jag har inte anvaent den mycket men jag har aendo fott intrycket av att den aer baettre aen den vi har i Goteborg, och do aer Strasbourg vaeldigt lik Goteborg po flera saett. For att naemna den storsta fordelen so aer det mycket enklare att ta sporvagnen i stan aen att ta bilen.

Maten aer en annan sak, de aeter inte so forbannat mycket kott som vi gor hemma i Sverige, deras skolmat aer enormt mycket baettre aen den svenska, men den kan fortfarande forbaettras likt allt annat. Jag kan redan nu kaenna att jag mor baettre och det aer nog delvis po grund utav kosten.

Till sist har jag mycket att saega om skolan, aeven om jag inte har enorm kunskap om det franska systemet. Sverige undervaerderar vora fordelar och ser istaellet endast till vora nackdelar. Vad jag fraemst syftar po aer att kritiker menar att kunskapsnivon aer vaeldigt log visserligen staemmer det men vi har kreativitet och sjaelvstaendighet som aer mycket baettre aen nogra ors forsprong i kunskapen. Nu orkar jag inte go in laengre po detaljerna men jag har gett ett skrap po ytan iallafall.

Jag aer ledsen over att jag inte kan skriva de 3 sista bokstaeverna i svenska alfabetet men jag hoppas att det aer laesligt aendo.

Hoppas det gor bra i Sverige!

/ Joakim

2 kommentarer:

Anonym sa...

I will not concur on it. I assume warm-hearted post. Especially the appellation attracted me to read the unscathed story.

Anonym sa...

Genial brief and this mail helped me alot in my college assignement. Thanks you on your information.