onsdag 10 oktober 2007

Sälj inte ut de statliga bolagen, dela ut aktierna till folket istället!

Idag verkar den nuvarande regeringen ha planer på att sälja ut de statliga bolagen, det är något som jag tycker är väldigt bra.

Men jag tycker att jag har ett bättre alternativ, men som kanske är lite svårare att genomföra dock. Istället för att ge oss pengarna från bolagen i form av skattesänkningar så tycker jag att man ska dela ut aktierna till folket istället.

Jag kan se en rad fördelar med detta, framförallt blir de jämnt fördelade mellan hela befolkningen – det hade det aldrig kunnat bli i form av skattesänkningar och det är det mest liberala alternativet, varje individ kan ju göra vad han eller hon själv vill göra med aktierna, utan att någon annan person ovanför bestämmer.

Att individen själv får förvalta över aktierna bidrar i sin tur till en positiv sak, personen lär sig förhoppningsvis hur man bör förvalta större summor pengar. Det skulle verkligen behövas, speciellt i Sverige då genomsnittskapitalet är på ynka 28000 kronor inklusive bostaden!

Inga kommentarer: