Idag när jag satt på bussen insåg jag en sak. Med hörlurarna i öronen, solglasögonen framför ögonen, man kunde endast se bebyggelse och andra bilar i morgonrustningen, listan kan göras ännu längre…
Jag undrar, vad finns kvar av naturen i människors vardag numera? Jag tror nog att majoriteten av Sveriges befolkning knappt har någon alls tyvärr. Jag må kanske låta som en miljöpartist men detta är ändå ett faktum.
Om vi vill nå fram till det miljövänliga samhället tror jag att vi bör tänka om. Det räcker inte bara med att köpa en etanolbil och säga ”Jag är miljövänlig.”. Om vi vill att individer verkligen ska värna om naturen måste de få leva nära den, och uppleva den.
fredag 9 maj 2008
torsdag 8 maj 2008
CUF-stämman i Jönköping!
Nu kommer jag visserligen lite sent med detta lite sent men har man lite tid så har man.
I söndags kommer jag hem från CUFs förbundsstämma i Jönköping. Det har varit oerhört roligt, lärorikt och intresseväckande. Inte minst för att man märker vilka förändringar förbundet har genomgått.
Ett bra exempel på det var föräldraförsäkringsfrågan, från att vara för en föräldraförsäkring där föräldrarna bestämmer helt själva är vi nu för den Isländska modellen som är tredelad. Jag kan säga att jag är nöjd med det, eller jag anser åtminstone att det är det minst dåliga alternativet eftersom jag tror att den modellen av föräldraförsäkringen kommer påskynda jämställdheten. Men jag anser ändå inte att den ska vara totalt påtvingad.
Vi fick även några nya FS-ledamöter. Ett stort grattis till Rickard, Elisabeth och Karl! Det är speciellt roligt att vi fått in några från Göteborg i FS nu.
Sen måste vårt solidaritetståg nämnas. Det var första gången jag demonstrerade, det var fruktansvärt roligt, det gav resultat och det retade upp vänstern.
Men allt gott har ett slut, nu sitter jag här, är mer taggad än någonsin och längtar som bara den till nästa stämma som jag inte kommer kunna gå på förrän om två hela år!
I söndags kommer jag hem från CUFs förbundsstämma i Jönköping. Det har varit oerhört roligt, lärorikt och intresseväckande. Inte minst för att man märker vilka förändringar förbundet har genomgått.
Ett bra exempel på det var föräldraförsäkringsfrågan, från att vara för en föräldraförsäkring där föräldrarna bestämmer helt själva är vi nu för den Isländska modellen som är tredelad. Jag kan säga att jag är nöjd med det, eller jag anser åtminstone att det är det minst dåliga alternativet eftersom jag tror att den modellen av föräldraförsäkringen kommer påskynda jämställdheten. Men jag anser ändå inte att den ska vara totalt påtvingad.
Vi fick även några nya FS-ledamöter. Ett stort grattis till Rickard, Elisabeth och Karl! Det är speciellt roligt att vi fått in några från Göteborg i FS nu.
Sen måste vårt solidaritetståg nämnas. Det var första gången jag demonstrerade, det var fruktansvärt roligt, det gav resultat och det retade upp vänstern.
Men allt gott har ett slut, nu sitter jag här, är mer taggad än någonsin och längtar som bara den till nästa stämma som jag inte kommer kunna gå på förrän om två hela år!
måndag 17 mars 2008
CUFs nya förbundsstyrelse
Idag presenterade CUFs valberedningen ett förslag till föbundsstyrelsen. Jag måste säga att jag är riktigt nöjd med förslaget, nu har vi i det starka Göteborgsdistriktet fått in två nya ledamöter och det känns även roligt att Stockholm har fått mer att säga till om.
fredag 29 februari 2008
Vägen till det miljövänliga samhället
Denna debattartikeln skrev jag för att få med i GP, tyvärr valde de inte ut den så jag lägger upp den här istället.
Miljö- och klimathotet är troligtvis den mest omtalade frågan i dagens samhällsdebatt och förmodligen det största hotet mot vårt moderna samhälles framtid. Vänstern propagerar ofta för minskad konsumtion, lägre resursutnyttjande och till ett sparsammare liv. Detta är inget som kommer att fungera i längden, självklart kommer det i viss mån vara bra att spara på resurser, och energieffektiviseringar är något väldigt viktigt men fokus ligger på fel ställe. Som liberal tror jag på människans kreativitet och skaparglädje. Jag vet att företagande, handel och tillväxt kommer skapa de nya anpassningarna som krävs i det miljövänliga samhället.
Vi har gjort det förut och vi ska göra det igen! Människan har klarat av alla stora problem den utsatts för. Några exempel på miljöproblem är svavelutsläppen, freonutsläppen, tungmetallföroreningar osv. Inte vid ett enda tillfälle har vi varit tvingade att sänka vår levnadsstandard, tekniken har räddat oss, tekniken som i sin tur har utvecklats av kreativa företag. Just därför ska vi fortsätta att sträva mot tillväxt som påskyndar utvecklingen av miljövänlig teknik.
Men de fattiga ländernas tillväxt är skadlig eller? Den frågan ställer sig förmodligen de flesta men svaret på lösningen är den samma – tillväxt, företagande och handel. Faktum är att fattiga länder förstör miljön något fruktansvärt i dagsläget på grund av föråldrad teknik som används då länderna är inte har råd att förnya sig, ett bra exempel är utnyttjandet av kolkraftsenergi. Men vår handel bidrar till fattiga länders utveckling och gör dem rikare, vilket gör att de kan satsa på renare lösningar och det är därför vi bör handla mer importerat. Kortsiktigt kommer detta tyvärr att vara skadligt då koldioxidutsläpp kommer orsakas av transporter men detta gör inte handeln skadlig i sig och om vi inte släpper in fattiga länder på vår marknad kommer de aldrig att kunna utvecklas, så enkelt är det. Men handeln fungerar inte rättvist som den gör idag, om alla ska kunna konkurrera på lika villkor krävs frihandel utan tullmurar och att fler länder och individer tar sitt ansvar och gör så att fabriksarbetare får bra villkor.
Vi kan ju även se på vår egen utveckling här i Europa. När Europa industrialiserades utsattes Europa för enorma föroreningar, då framförallt utav svavelutsläpp från koleldning. Men idag ser det annorlunda ut, ny forskning och teknik såsom kärnkraft, solceller, vindkraft och andra miljövänliga energikällor har utvecklats vilket gett oss nya möjligheter. Fast tyvärr ser ju situationen dålig ut i dagsläget tyvärr och detta beror på att man riktat för få ekonomiska styrmedel mot miljöfarlig verksamhet och att omedvetheten varit för stor hos människorna för att något ska göras. Men vi börjar redan nu se ett annat mönster och marknaden för miljöteknik kommer blomma upp totalt inom den närmsta tiden.
Utöver detta så bidrar handeln, tillväxten och företagandet till ett beroende mellan länder som skapar fred och frihet hos alla individer. Detta är något världen bör kämpa för, så är du beredd att dra ditt strå till stacken för en trygg framtid? Det är vi alla skyldiga våra medmänniskor och våra ättlingar, vi har inget annat val.
Miljö- och klimathotet är troligtvis den mest omtalade frågan i dagens samhällsdebatt och förmodligen det största hotet mot vårt moderna samhälles framtid. Vänstern propagerar ofta för minskad konsumtion, lägre resursutnyttjande och till ett sparsammare liv. Detta är inget som kommer att fungera i längden, självklart kommer det i viss mån vara bra att spara på resurser, och energieffektiviseringar är något väldigt viktigt men fokus ligger på fel ställe. Som liberal tror jag på människans kreativitet och skaparglädje. Jag vet att företagande, handel och tillväxt kommer skapa de nya anpassningarna som krävs i det miljövänliga samhället.
Vi har gjort det förut och vi ska göra det igen! Människan har klarat av alla stora problem den utsatts för. Några exempel på miljöproblem är svavelutsläppen, freonutsläppen, tungmetallföroreningar osv. Inte vid ett enda tillfälle har vi varit tvingade att sänka vår levnadsstandard, tekniken har räddat oss, tekniken som i sin tur har utvecklats av kreativa företag. Just därför ska vi fortsätta att sträva mot tillväxt som påskyndar utvecklingen av miljövänlig teknik.
Men de fattiga ländernas tillväxt är skadlig eller? Den frågan ställer sig förmodligen de flesta men svaret på lösningen är den samma – tillväxt, företagande och handel. Faktum är att fattiga länder förstör miljön något fruktansvärt i dagsläget på grund av föråldrad teknik som används då länderna är inte har råd att förnya sig, ett bra exempel är utnyttjandet av kolkraftsenergi. Men vår handel bidrar till fattiga länders utveckling och gör dem rikare, vilket gör att de kan satsa på renare lösningar och det är därför vi bör handla mer importerat. Kortsiktigt kommer detta tyvärr att vara skadligt då koldioxidutsläpp kommer orsakas av transporter men detta gör inte handeln skadlig i sig och om vi inte släpper in fattiga länder på vår marknad kommer de aldrig att kunna utvecklas, så enkelt är det. Men handeln fungerar inte rättvist som den gör idag, om alla ska kunna konkurrera på lika villkor krävs frihandel utan tullmurar och att fler länder och individer tar sitt ansvar och gör så att fabriksarbetare får bra villkor.
Vi kan ju även se på vår egen utveckling här i Europa. När Europa industrialiserades utsattes Europa för enorma föroreningar, då framförallt utav svavelutsläpp från koleldning. Men idag ser det annorlunda ut, ny forskning och teknik såsom kärnkraft, solceller, vindkraft och andra miljövänliga energikällor har utvecklats vilket gett oss nya möjligheter. Fast tyvärr ser ju situationen dålig ut i dagsläget tyvärr och detta beror på att man riktat för få ekonomiska styrmedel mot miljöfarlig verksamhet och att omedvetheten varit för stor hos människorna för att något ska göras. Men vi börjar redan nu se ett annat mönster och marknaden för miljöteknik kommer blomma upp totalt inom den närmsta tiden.
Utöver detta så bidrar handeln, tillväxten och företagandet till ett beroende mellan länder som skapar fred och frihet hos alla individer. Detta är något världen bör kämpa för, så är du beredd att dra ditt strå till stacken för en trygg framtid? Det är vi alla skyldiga våra medmänniskor och våra ättlingar, vi har inget annat val.
måndag 11 februari 2008
Alliansens stöd blir större!
Efter att gång på gång ha läst om dåliga opinionsmätningar för alliansen verkar det för en gångs skull ha vänt. Nu är gapet bara ca 13% mellan blocken vilket är en minskning från ca 18%. Man kan ju inte bli något annat än glad, även om gapet fortfarande är för stort. Förhoppningsvis har folk börjat inse att alliansen får Sverige att rulla framåt!
lördag 12 januari 2008
Dags att ta itu med biståndet...
För några månader sedan var jag på ett seminarie som handlade om biståndet. Det dem lade upp var chockartat – biståndet går inte alls dit behoven finns och det går bara sämre och sämre för de länderna som tar emot bistånd. Om inte detta var nog träffade jag idag en vars nära bekants arbetsuppgift delvis är att granska den verkan Sidas pengar gör, som jag tidigare sagt gör den absolut inte den nytta man vill att den ska göra.
Det är helt oacceptabelt att enorma summor av våra skattepengar ska gå till biståndet som bara är destruktivt för alla parter, vi bör därför avreglera biståndet och istället stödja länderna genom handel och öppnare gränser, detta tjänar alla parter på och det är det enda långsiktigt hållbara.
Det är helt oacceptabelt att enorma summor av våra skattepengar ska gå till biståndet som bara är destruktivt för alla parter, vi bör därför avreglera biståndet och istället stödja länderna genom handel och öppnare gränser, detta tjänar alla parter på och det är det enda långsiktigt hållbara.
Äntligen tar kärnkraften fart på nytt!
Kina har nyligen lagt upp en kärnkraftsplan för att bli av med kolberoendet, Storbritannien har betslutat att bygga nya kärnkraftsverk som ersätter de gamla som snart är obrukbara och folkpartiet har talat klarspråk om att nya kärnkraftsverk bör byggas i Sverige.
Detta är ett jättesteg mot ett klimat, miljövänligt och högteknologiskt samhälle, hoppas nu bara att fler länder kan vågar och vill gå i samma riktning. Det är just därför vi måste bygga kärnkraftsverk och vara ett gott föredöme.
Detta är ett jättesteg mot ett klimat, miljövänligt och högteknologiskt samhälle, hoppas nu bara att fler länder kan vågar och vill gå i samma riktning. Det är just därför vi måste bygga kärnkraftsverk och vara ett gott föredöme.
"Enligt tidningarna är Sverige en Europeisk förebild: Jag föredrog att försäkra mig det på plats!" / Sami 18 år
Denna bilden tog jag med mobilkameran när jag var i Frankrike senaste gången, det var reklam för att studera utomlands. Men det han säger är betydelsefullt, ute i Europa, framförallt i Frankrike är vi förebilden, även om vi ibland inte tror det och det är därför det är viktigt att vi tar snabba och kloka beslut som kan påskynda den övriga utvecklingen i Europa och i världen.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
