torsdag 27 december 2007

Hejdå Östeuropa


Nu har jag precis läst färdigt boken "Hejdå Östeuropa" skriven av Erik Zsiga. Det har varit en mycket bra bok som gett mig flera timmar underhållning och lärande.

Hösten år 2005 började Zsiga sin resa igenom Östeuropa och intervjudade befolkningen, politiker, företagare och ett massa annat folk från annat håll.
I boken framför han intervjuerna, statistik och sina egna tankar om Östeuropas utveckling efter kommunismens fall. Inte i något fall har utvecklingen varit negativ utan allt går framåt.

Dagens Östeuropa är framtidens Europa, tillväxten, viljan och kreativiteten hos alla är enorm. Snart kommer Östeuropa vara lika ekonomiskt starkt som det övriga Europa.
Även om Sverige idag är bättre på nästan alla håll än Östeuropa kan jag se dem som föredömen. Sveriges invånare har blivit allt för lata, initiativlösa och reformfientligt. Sverige borde ta lärdom av skattesystemen, företagarmöjligheterna och mycket annat som skapar snabbare tillväxt!

lördag 22 december 2007

1000 dagar kvar tills nästa val

Jag läste alldeles nyligen att det är 1000 dagar kvar tills nästa val, fråga mig inte var och hur jag läste det, det räcker med att jag läst det. Hur som helst, 1000 dagar är en lång tid och även om dagens opinionssiffror ser dystra ut så är det lång tid kvar till nästa val och mycket kommer ha förbättras till dess, hoppas bara att folk inser det och röstar rätt.

tisdag 18 december 2007

Klimatförhandlingarna på Bali har gett resultat!

Nu är klimatförhandlingarna på Bali över och jag måste faktist säga att jag är oerhört nöjd, jag trodde inte att det skulle tas något steg alls, utan bara att det diskuterades utan konkreta åtgärder.

Visserligen är målen i sig väldigt små och det krävs långt mycket fler åtgärder än de man kom överens om. Men det faktum att USA och delvis även Kina är med är ett enormt steg i rätt riktning, oavsett hur stora målen är. Jag har länge varit pessimistisk men nu, äntligen ser jag en vändpunkt.

tisdag 11 december 2007

Hemma från Frankrike

Nu har jag nyligen kommit hem från Frankrike, det har varit den mest givande resan jag gjort någonsin, min franskanivå ligger enormt mycket högre än vad den gjorde innan och jag har lärt mig väldigt mycket om den franska kulturen. Men trots att resan har varit väldigt givande så är jag lite småsur, jag ville inte åka hem och jag har fortfarande inte ändrat åsikt. Jag saknar redan det franska språket, skolan och framförallt min värdfamilj. Men det lär väl gå över när jag kommit in i vardagen igen.

Här kommer några av de bästa bilderna från resan.


Jag uppe i katedralen, Victor står och tar kort, mellan mig och Victor ser man Europaparlamentet.

Cristina, Nowna, Ruben, Jack, jag, Tobias, Victor och Olof uppe i katedralen, det blåste väldigt mycket vilket gav oss alla väldigt konstiga miner.

3 Europarådsflaggor utanför Europarådsbyggnaden.

Tobias, Anna-Erika, Nowna, Cristina, jag och Johan utanför skolan vid katedralen.


Min värdfamilj som jag bodde hos i de två veckorna, bilden togs precis innan hemfärden.

onsdag 28 november 2007

Frankrike, ett enigma av intryck!

Nu har jag varit i Frankrike i 3 dagar och otroligt mycket har haent. Framforallt pa den sprokliga fronten, jag talar naestan flytande franska nu och jag gor enorma framsteg varje dag.

Men det aer so mycket annat aen sproket jag har att tala om, framforallt vill jag popeka att vi har en hel del att laera oss av fransoserna, aeven om i stort sett hela tiden ses som ett foredome for dem.

Till en borjan; kollektivtrafiken! Jag har inte anvaent den mycket men jag har aendo fott intrycket av att den aer baettre aen den vi har i Goteborg, och do aer Strasbourg vaeldigt lik Goteborg po flera saett. For att naemna den storsta fordelen so aer det mycket enklare att ta sporvagnen i stan aen att ta bilen.

Maten aer en annan sak, de aeter inte so forbannat mycket kott som vi gor hemma i Sverige, deras skolmat aer enormt mycket baettre aen den svenska, men den kan fortfarande forbaettras likt allt annat. Jag kan redan nu kaenna att jag mor baettre och det aer nog delvis po grund utav kosten.

Till sist har jag mycket att saega om skolan, aeven om jag inte har enorm kunskap om det franska systemet. Sverige undervaerderar vora fordelar och ser istaellet endast till vora nackdelar. Vad jag fraemst syftar po aer att kritiker menar att kunskapsnivon aer vaeldigt log visserligen staemmer det men vi har kreativitet och sjaelvstaendighet som aer mycket baettre aen nogra ors forsprong i kunskapen. Nu orkar jag inte go in laengre po detaljerna men jag har gett ett skrap po ytan iallafall.

Jag aer ledsen over att jag inte kan skriva de 3 sista bokstaeverna i svenska alfabetet men jag hoppas att det aer laesligt aendo.

Hoppas det gor bra i Sverige!

/ Joakim

onsdag 21 november 2007

Kampanjdag på Hvitfeldtska

Idag har CUF-Göteborg varit på Hvitfeldtska, om ni vill läsa mer så har jag skrivit ett längre inlägg på CUF-Göteborgs blogg, adressen till inlägget är http://cufgoteborg.blogspot.com/ .

tisdag 13 november 2007

Solidaritet

Idag släpptes CUFs riksomfattande kampanj solidaritet. I korta drag handlar den om solidaritet, att alla ska ha samma möjligheter och vad man ska göra åt dem.

Jag tror att detta kommer bli en jättebra kampanj och att det var ett bra ämne och så. Men tyvärr måste jag säga att jag är lite missnöjd, visserligen var det bra saker som togs upp men jag ser hellre att man mer fokuserar på ett område till exempel miljö eller U-shopping som en titigare kampanj hette. Visserligen fokuserade denna kampanjen på att alla ska ha samma förutsättningar men det är ett väldigt brett området.

Men som sagt, det är en väldigt bra idé ändå och den ger en väldigt bred bild av våra åsikter vilket är väldigt bra då man vill värva medlemmar osv.