tisdag 13 november 2007

Solidaritet

Idag släpptes CUFs riksomfattande kampanj solidaritet. I korta drag handlar den om solidaritet, att alla ska ha samma möjligheter och vad man ska göra åt dem.

Jag tror att detta kommer bli en jättebra kampanj och att det var ett bra ämne och så. Men tyvärr måste jag säga att jag är lite missnöjd, visserligen var det bra saker som togs upp men jag ser hellre att man mer fokuserar på ett område till exempel miljö eller U-shopping som en titigare kampanj hette. Visserligen fokuserade denna kampanjen på att alla ska ha samma förutsättningar men det är ett väldigt brett området.

Men som sagt, det är en väldigt bra idé ändå och den ger en väldigt bred bild av våra åsikter vilket är väldigt bra då man vill värva medlemmar osv.

måndag 5 november 2007

Global forum

Idag har jag varit på global forum. Dagen har varit väldigt intressant, givande men tyvärr långtråkig till och från.

Dagen inleddes med ett samtal mellan Leif Johansson, Mona Sahlin, Cecilia Malmström och Margot Wallström. Det diskuterades lite kort om vilka bilar de hade, och om det är företagarnas eller politikernas ansvar för att förbättra miljön. Förbryllande nog var nästan alla helt överens, en fråga jag ställde mig själv då var varför görs inte mer då!?

Sen angående bilarna, jag reagerade mest på Göran Hägglunds svar att han körde en bensinbil, Mona Sahlin gjorde också det men hon var på väg att byta till en bättre bil för miljön. Jag undrar, hur kan man låta bli att vara så politiskt inkorrekt när man har en så hög maktposition? Pengarna lär ju knappast vara något som helt problem. Senare under dagen när jag minglade runt träffade jag dottern till gröna bilisters ordförande. Hon sa att de flesta politiker kör med bensin. Det är för mig helt ofattbart, är man politiker ska man f*n ta ansvar. Det är för mig en oskriven lag.

Efter inledningen gick jag på ett seminarie där Leif Johansson och Cecilia Malmström medverkande. För mig var det inte särskilt nytt. De var i stort sett överens om det stora hela. Som sagt, satsa på mer hockey och mindre snack!

I ett annat seminarie jag såg på handlade det om förnybar energi. Det var en representant från Kenya, USA och Indien med. Detta var nog ett av de mindre bra seminarierna jag varit på. Informationen som de försökte nå ut med var säkert jättebra, men inte på sättet det framfördes. Det var svårt att förstå Indierns engelska och var inte så bra förberedd med PowerPointen vilket gjorde det hela jobbigt. Kenyanskans engelska var däremot mycket behagligare att lyssna på men tyvärr var det svårt att hänga med då det var väldigt mycket på en gång och hennes PowerPoint innehöll i stort sett bara en massa text. Amerikanen var nog den bästa, han var ju av naturliga skäl väldigt enkel att lyssna på men han hade bara väldigt grundlig fakta och mer bilder på sin PowerPoint.

I det sista seminare jag tittade på medverkade Mikael Karlsson ordförande för svenska naturskyddsföreningen, Anders Biel professor, Göteborgs Universitet, Dag Klackenberg, VD för Svensk Handel och till sist Peter Hjörne, chefredaktör för Göteborgsposten. Temat var ”Vad kan jag själv göra för miljön?” Det kändes som om jag hade hört detta tillräckligt många gånger tidigare för att ta till mig det men det gav mig ändå en annan inblick – Vi människor är tröga på att ändra våra vanor. Men ikväll när jag lagade mat försökte jag vara mer miljövänlig, jag snålade med köttfärsen och tog extra mycket morot och lök i köttfärssåsen istället.

Budskapet jag fått av denna dag är optimism, men tyvärr även lathet hos oss individer. De flesta anser att bättre tekniker är ett måste för att lösa klimatkrisen men paradoxalt nog kommer de inte komma inom en rimlig tid. Jag tänker i alla fall försöka vara mer miljövänlig istället för att vänta på teknikerna.

tisdag 30 oktober 2007

Västtrafik ändrar kollektivtrafikspriserna!

Jag läste nyligen i dagens GP att västtrafik kommer höja priserna efter årsskiftet. I snitt kommer höjningen att bli 2,5% vilket inte är så mycket. Men en höjning är alltid dålig, oavsett hur stor den är.

Men en stor fördel var att de kommer ha lägre priser för ungdomar under 26 år, detta är mycket bra. Vårt kampanjande i Brunnsparken med CUF-Göteborg kanske gav resultat, eller kanske påverkade beslutet. I vilket fall som helst är jag glad att det blir billigare som ungdom att åka kollektivt även om skolan betalar mitt resande under vardagarna.

måndag 29 oktober 2007

Luftbilen, en del av klimatlösningen!

Jag har nyligen fått nys om luftbilen. Det är en bil som drivs av komprimerad luft, den ger alltså inga CO2 utsläpp vid körning, dock kan CO2-utsläpp ske under elproduktionen.

Att se riktigt bra miljölösningar ger mig hopp om att vi kan rädda klimatet. Denna bilen skulle gott kunna tillgodose nästan alla privatpersoners dagliga behov, räckvidden ska vara runt 200 km, farten är dock ganska begränsad till 50 km/h om den ska drivas på luft, men i stadstrafik behöver man inte köra snabbare, och om den ska drivas med förbränningsbränslen är utsläppen ändå betydligt lägre eftersom bilen är väldigt lätt.

Jag hoppas och vill att bilen kommer ut på marknaden så fort som möjligt! Det ska bli riktigt spännande att se hur det kommer gå för den. Så fort försäljning i Göteborg möjliggörs ska jag tjata med pappa om att vi ska provköra den.

Här är en länk till tillverkarens sida. http://www.theaircar.com/

fredag 26 oktober 2007

Decentralisera Frankrike!

Jag läser ju franska som specialinriktning på gymnasiet, detta gör att jag får en relativt bred inblick i Frankrike. Nåväl, igår pratade vi lite om utbildningssystemet men vad jag reagerade mest på var att Nicolas Sarkozy ville centralisera Frankrike ännu mer.

Jag kan ju själv förstå att man som president vill centralisera ett land, men jag förstår inte vad invånarna tycker. Frankrike behöver allt annat än att centraliseras när det är ett så pass stort land, med så olika förutsättningar på olika platser i landet. Nåväl det är inte mitt bekymmer att det är som det är i Frankrike, det angår ju inte mig men jag tycker ändå det är underligt att inga röster höjs.

Reinfeldt kritiserar USA och Kina i klimatdebatten!

Jag läste på text-TV igår att Fredrik Reinfeldt öppet kritiserat USA och Kina, han ska ha sagt något i stil med ”Om USA och Kina får frikort så kommer vi aldrig någon vart med klimathotet”.

Jag fick aldrig någon förståelse om till vilken grad kritiken var, men bara att det är kritik är lysande. Men tyvärr något jag väntat på länge, allt för länge. Hoppas bara att fler makthavande personer tar börjar kritisera USA och Kina så att vi en gång för alla kan få med dem på rätt spår.

onsdag 10 oktober 2007

Sälj inte ut de statliga bolagen, dela ut aktierna till folket istället!

Idag verkar den nuvarande regeringen ha planer på att sälja ut de statliga bolagen, det är något som jag tycker är väldigt bra.

Men jag tycker att jag har ett bättre alternativ, men som kanske är lite svårare att genomföra dock. Istället för att ge oss pengarna från bolagen i form av skattesänkningar så tycker jag att man ska dela ut aktierna till folket istället.

Jag kan se en rad fördelar med detta, framförallt blir de jämnt fördelade mellan hela befolkningen – det hade det aldrig kunnat bli i form av skattesänkningar och det är det mest liberala alternativet, varje individ kan ju göra vad han eller hon själv vill göra med aktierna, utan att någon annan person ovanför bestämmer.

Att individen själv får förvalta över aktierna bidrar i sin tur till en positiv sak, personen lär sig förhoppningsvis hur man bör förvalta större summor pengar. Det skulle verkligen behövas, speciellt i Sverige då genomsnittskapitalet är på ynka 28000 kronor inklusive bostaden!